Великият саксофонист Коулман казва: “Джазът е единственият вид музика, в която една и съща нота може да се слуша всяка вечер и всеки път тя да звучи различно.” Основоположникът на фрий-джаза навярно би оценил по достойнство новия субкомпактен японски автомобил Honda Jazz, чийто създатели се отличават с не по-малко разкрепостено мислене от гениалния музикант.
За първи път Honda Jazz се появява на европейския пазар през 1984 година. Предшественикът представлява микролитражен хечбек с три врати, чиято каросерия няма нито една крива линия. Автомобилчето не предизвиква голям интерес в Европа, но в Страната на изгряващото слънце “изсеченото” возило бързо става популярно. Наскоро на европейския пазар, в това число и у нас, се появи новата Honda Jazz. Наследникът на “ръбатия” мъник на практика няма нищо общо с предходния модел. Темата на материала ни е свързана с модификацията Jazz 1.3 i-DCI.
Екстериор
Двуобемният автомобил е с доста по-големи габарити, като най-впечатляващото е, че по купето няма нито една права линия. Всички детайли са заоблени, фаровете са с капковидна форма, като продължават и над калника. Предните пътепоказатели са вградени в основните светлини т.е. - от двете страни на радиаторната решетка. Габаритите на колата пък се намират в горната външна част на фаровете. Стоповете са големи, като в тях са интегрирани ефектни кръгли светоотражатели. Като цяло автомобилът много прилича на миниван, като съществена роля за това играят скосената “муцуна” и 14-цоловите джанти. Специалистите откриват доста прилики със Civic, но общото впечатление от Jazz е по-странно и интересно.
Интериор
При изграждането на вътрешното пространство създателите са се ръководили от принципа “zenshin”, което в превод означава нов, прогресивен. Едно от странните решения по отношение на салона е разположението на резервоара. Той се намира под предните седалки с цел да се освободи максимално пространство отзад. Креслата в предната част на салона са големи за автомобил от този клас, ергономични са и удобно твърди. Отзад обаче, пасажерите имат доста място за краката, но облегалката е почти вертикално разположена, факт, който е и основният недостатък на салона. Японските инженери са нарекли седалките “magic seats” или вълшебни и има защо. Различните им регулировки и варианти на сгъване и разгъване са просто зашеметяващи.
Удивителното е, че при прибиране на делимата задна седалка не се налага демонтиране на подглавниците, нещо характерно за почти всички алтернативи. Трансформациите в салона могат да се обединят в три варианта: Utility, Long и Tall. В първия, при изцяло прибрани задни седалки се получава двуместен автомобил с огромен багажен отсек от 1 321 литра. При втория, когато са свити предна и задна дясна седалка могат да се превозват товари с дължина до 2.5 метра. Третият вариант е предназначен за компактни, но тежки товари. При сгъването на задната облегалка заедно със седалката се получава допълнителен багажен отсек, намиращ се точно в общия център на тежестта. Комбинациите са много, а бе с други думи - джаз!
Иначе, салонът е първокласен. Дизайнът и качеството на изработка са превъзходни. Това се дължи най-вече на факта, че автомобилът се прави само и единствено в Япония.
Двигател и динамични характеристики
Динамиката на новата Honda Jazz ще впечатли не само водача, но и пасажерите. Ускорението се характеризира с отлична интензивност, което не пречи на увереността на шофьора по отношение на управляемост. В града автомобилът се чувства изцяло в свои води - рязък старт, перфектна маневреност и приличен разход на гориво. Трябва да се отбележи превъзходната работа на сервоусилителя на волана, който е главният “виновник” за приятно леките маневри, извършвани с малка скорост или почти на място. Стабилността на автомобила също е на нужното ниво.
1.3-литровият двигател няма нищо общо с монтирания на модела Civic. Това е съвършено нов агрегат i-DSI (Dual Sequentail Ignition), оборудван с по две запалителни свещи на цилиндър. Интервалът на подаване на искрата зависи от режима на работа на мотора. Трансмисията пък се характеризира с изключително къс и отчетлив ход на скоростния лост и добре подбрани предавателни числа.
Цена
Тук идваме и до основния недостатък на иначе доста привлекателната Honda. Вече споменах, че Jazz се сглобява в Япония, факт който обуславя и по-високата цена. Тъй като продукцията не се прави в Европа, при вноса се облага с мито. Въпреки това обаче, новата Honda Jazz е отличен вариант за автомобил от субкомпактния клас, характеризиращ се с японска прецизност на изработката, надеждност, привлекателна външност, просторен и функционален интериор.
Радослав Славчев
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА