Sofia Jazz Peak - Андрей Велинов Забитев

Събитие

         Фестивалът “София джаз пик” се организира за първи път през 2003 г. като наследник на музикалната част на „София мюзик и филм фест”. Концепцията на събитието се опира на максималната свобода в дефиницията за джаз музика, проправила пътя на съвременни джаз музиканти, соул звезди и изпълнители на уърлд музика, много от които са гостували на българска сцена. В течението на своето развитие “София джаз пик” се превърна в едно от най-важните джаз събития в Югоизточна Европа.

В началото се изнасяха няколко концерта в рамките на десет дни, но по-късно организаторите (“Кантус фирмус” и Джаз ФМ радио) предпочитат поредица от концерти през цялата година (пролетно и есенно издание), за да отговорят на желанието на възможно най-многобройна публика.  Хиляди българи и стотици чужденци посещават концертите от “София джаз пик”, за да чуят музиканти от класата на Ал Жеро и Джордж Бенсън, както и незабравимите изпълнения на Маркъс Милър и Мейсио Паркър

Меломани от Австрия, Германия, Великобритания и други страни са идвали в България, за да слушат на живо артистите на “София джаз пик”. Основната цел е да се представи на публиката най-доброто от съвременния джаз и други близки до него стилове. Тъй като преди 1989 г. почти не е имало гостувания на международно признати джаз и соул звезди, повечето от каненитемузиканти идват в България за първи път. Разбира се, това не се отнася за българските герои на джаза и фюжъна, участвали във фестивала. Сред тях са Милчо Левиев, Христо Йоцов, Теодосий Спасов, Живко Петров, Ангел Заберски, “Булгара” и “Тe -инструментален проект”, които поставиха начало на съществуването си именно на “София джаз пик”.

 

 

Комуникации и реклама

Самото име говори за това, че “София Джаз Пик” е събитие, което е предназначено да привлече интереса на определена аудитория – хората, които слушат джаз и сходните на него стилове. В съответствие с това и информационните канали, посредствум които можен да научим за събитието са тези, които са насочени към тази аудитория. В България единственият такъв е Джаз ФМ Радио. То звучи в родният радио ефир от 2001 г. В него слушателите могат да чуят най-утвърденото и най-новото от стиловете джаз, R&B, соул и фънк, както и най-актуалното от световната музика. Радиото е достъпно на честота 104 MHz, разпространява се по интернет, сателит и е достъпно в кабелните мрежи.Тази медия е и основният канал, по който се рекламира събитието и включените в него концерти. Методите, които радиото използва за промотиране не са нищо извън стандартното, което се използва в радио ефира. Като за начало може да се каже, че организаторите разчитат много на рекламни клипове. В тях се съобщава за събитието (изпълнителя или групата), кога и къде ще се състои и разбира се, къде могат да се намерят билети за него. Промотирането се усъществява и в различните предавания на радиото. В тях водещите пускат отделни изпълнения от репертуара на изпълнителя, който предстои да гостува. В последно време има тенденция тези рекламни клипове да разширяват обхвата си. От тази година имахме възможност да ги чуем  в ефира на радио Мелъди и видим в този на БТВ, които съставляват част от медийните партньори на Джаз ФМ.За БТВ няма толкова за говорене. Нещата около нея са прозрачно ясни. Притежаване е от медийният магнат Робърт Мърдок и е със статут на национална телевизия Радио Мелъди се излъчва на честота 93.9 MHz под надслов Златни завинаги”. Това предварително ни подсказва какво можем да чуем на тази честота. В общи линии музиката, която екипа на радиото ни пуска е класиката в масовата музика от последните 20 години, а може би и от по-рано.

”София Джаз Пик” разполага и със собствена интернет страница. На нея, в общи линии посетителите могат да научат най-основно какво представлява събитието, Има раздел ”история”, в който по-любознателните могат да се запознаят с някои подробности около ”София Джаз Пик”, като време на възникване, промени във формата, по-известните гости и т.н.Страницата предлага и информация за предстоящи концерти, Интервюта със звезди, които са гостували или предстои да вземат участие във форума и галерия със снимки от вече състояли се концерти. Добър ход на организаторите е създаденият раздел ”Медиите за SJP”. В него има ”изрезки” от публикации в различните медии. Те са разделени на два раздела с няколко подраздела. Първият е посветен на най-новото издание на събитието. Във вторият можем да се запознаем с това, което се е случило по време на минали концерти. Подразделите тук са насочени към изявите на различните изпълнители. Отделя се внимание на по големите имена. Например, концерта на Ал Жеро и Джордж Бенсън. Екипа се е постарал да отсее най-положително звучащите неща от множеството с такъв заряд, които могат да се намерят в медиите. Като стратегия това е добро, защото незапознатите със събитието и неговият характер, които са се озовали на неговата интернет страница, след като са потърсили в google, ще прочетат какво имат да кажат медиите по въпроса. Изваденото най-добро от архивите на ”четвъртата власт” е добро не само за рекламата на събитието. Тази информация е от полза и на хора като автора на този материал, защото му помага да се ориентира по-добре в ”шеметните” бързеи на информационния поток. (шегичка). От това, което се вижда в този раздел се разбира, че новини на събитието присъстват в някои от водещите вестникарски издания и в повечето случаи и в техните интернет версии. Освен това, новини за ”София Джаз Пик” има и в някои водещи новинарски сайтове, както и в няколко страници занимаващи се основно с отразяването на културни събития. Ние решихме да сравним информацията, която ни предлага раздел ”Медиите за SJP” с тази, която има в останалата част от мрежата. За целта използвахме помоща на интернет гиганта google. Оказа се, че известна част от сайтовете, които се появяват в първите две страници от дългият списък с резултати в известна степен съвпадат с това, което ни предлага въпросният раздел в официалната страница на събитието. Съвпадения са: News.bg, Avtora.com, Slovesa.net (зависи от броя на въведените ключови думи). Информация предлагат и: max-bg.com, events.bg, Actualno.com. разбира се, това далеч не е списъка с места в интернет, където можем да научим за събитието. Ако конкретизираме търсенето си, той неимоверно ще нарастне. Така например ако ключовата ни дума е името на немският джаз оркестър, съставен от млади таланти – BuJazzO – можем да намерим и публикации в страницата на небезизвестното бизнес издание на вк. ”Дневник”. Резултатите от търсенето показаха, че цялостният характер на информацията намерена в медиите носи положителен заряд. Акцентира се върху концертите, проведени под шапката на ”София Джаз Пик” и успеха, който е пожънат след тях. Сред множеството материали в интернет и пресата има някои, които се отличават и същевременно са често срещани. Така на пример, впечатление прави публикацията публикувана на 23.02.2008 в  Slovesa.net. по повод откриването на тазгодишното издание на събитието. Статията носи заглавието: ” Млада немска техника стартира „София джаз пийк” 2008”. Ето и някои откаси от статията: ”Младоците впечатлиха с желязната си (по немски) дисциплина на сцената, свиреха сложните за синхрон и изпълнение композиции със завидна лекота”. В същият ух се изразяват и от News.bg. Има различие в заглавието, разбира се. Тук то е:” Млади таланти откриха пролетния „София джаз пийк”. Съответно лиида звучи по следният начин: ” Изпълнението бе по немски прецизно, но не и лишено от типичния за тази музика заряд, и подправено с вълнението на младите изпълнители”. Добрите оценки на медиите обаче не започват през тази година. Начина, по който стоят нещата по отношение на мнението за това, което се случва по време на ”София Джаз Пик” не е по-различен в близкото минало. През лятото на 2007 г. се състоя концерта на Ал Жеро и Джордж бенсън. Много се изговори и изписа преди ималко след събитието. Впечатление правят пматериали като този на Slovesa.net публикуван на 20.07.2007. Самото заглавие (”Ал Жеро и Джордж Бенсън – Класика и Класа”) загатва за нещо голямо и значимо. Прочитаики статията, започва да ни хващаяд, че не сме дали 90 лв, за да присъстваме на обявеният за най-скъп концерт за 2007 г. А текста гласи: ” Два дни след фурора в Будапеща и само седмица след бляскавото си шоу в Монтрьо, двамата живи класици на джаза и законодатели на класния фюжън кросоувър Ал Жеро и Джордж Бенсън изнесоха на 19 юли в НДК класическа демонстрация по майсторство, професионализъм и сбъднаха една мечта” Не по-малко ласкаво звучи заглавието във Вк. ”Дума”: ” Джаз до сутринта. И Бенсън и Жеро показаха класа”. Без да се впускаме в по-нататъчно цитиране, ще кажем, че това е в общи линии мнението, което се среща за това, което организаторите на събитието предлагат.

        

Организация,логистика и отразяване.

       Тази година ”София Джаз Пик” започна по-рано от миналогодишното издание. Поради технически причини нямахме възможност да проследим пълноценно събитието, за да знаем дали има промени в неговата организация. За това ще дадем пример с неговото миналогодишно издание. Тогава организаторите основно разчитаха на рекламните клипове и директното промотиране на музиката в предаванията на Джаз ФМ Радио. Впечатление направи начина, по който започна да става това. Основните концерти през пролетното издание бяха тези на DePhazz, Мецофорте и Маркъс Милър. Изданието стартира с представление на Мецофорте на 18 Април. През месец Май се състоя и концерта на Маркъс Милър Стратегията, на която заложиха организаторите тогава е тази на масовата и постоянна реклама в ефира на Джаз Фм. Тя започна някъде през средата на януари и можеше да се чуе в почти всеки рекламен спот на радиото.Водещите също допринесоха за разгласяването на събитието. В различните предавания слушателите биваха запознати с музикалният репертоар на изпълнителите, стила музика, който свирят, дали имат предишни гостувания в България и т.н. Сдве думи, бе направено всичко възможно заинтересованите да разберат, а тези, които не знаят за какво става въпрос да разберат за какво биха могли да си дадът парите.

Както вече споменахме, от тази година събитието се рекламираш в ефира на радио Мелъди и в този на БТВ. От Наблюденията си върху новият радио канал можем да кажем, че организаторите са заложили на същата стратегия. Пускат се рекламни клипове със същата честота (висока), с която се пускат в Джаз ФМ. Стратегията се различава по това, че няма предавания, в които музиката да се промотира, както е в Джаз ФМ. Що се отнася до рекламите в БТВ, бяха кратки – около 30 сек. – рекламни клипове, които се пускаха в вечерните часове (20:00 – 22:00). Честотата им беше ниска и не се задържаха повече от месец.

 

Рекламно-информационни материали

       ”София Джаз Пик” е форум, който в ключва в себе си поредица от концерти. Материалите, които организаторите използват, за да го рекламират извън медийното пространство са стандарти=ните, които се използват за промотирането на такъв тип събития. Преблизително един месец преди началото на концерт от програмата на форума по централните места в София се появат плакати. Те са разлепени в района на Ректората на софийският университет, около НДК, кино Одеон, площад Славейков и п.р. те представляват стандартните афиши, в които можем да научим за събитието, времето и мястото на неговото случване. В някои случаи се разпространяват и флайери. Те представляват омалена версия на плаката предназначена за разпространение в заведения и магазини.

         На печатните материали има отредено видно място, на което стои логото на събитието. Видими са и тези на организаторите и медийните спонсори. Често използвани цветове са черно, бяло и червено. Основни цветове, които присъстват на интернет страницата на събитието, също така и на тази на единият от спонсорите – Джаз ФМ.

 

Творческа програма

      Разглежданото събитие съдържа в себе си поредица от концерти разположена в два периода от годината, пролетта и есента. Творческата програма е заложена в всеки концерт по отделно. Огромен приност за нейното оформление има поканеният изпуълнител. На откриването на тазгодишното издание оркестър от млади таланти впечатлява публиката със желязна дисциплина и ентусиазъм, изпълняваики в пълна хармония и със завидно майсторство сложни за изпълнение композиции. В концерта е била включена и индивидуална изява на голяма част от членовете на оркестъра.

         На миналогодишното издание Маркъс милър е бил изпратие от публиката на бис. Преди това той я е грабнал с феноменални изпълнения, по време на който е сменил три китар, едната от които е негова собствена марка. Светлината в залата е била силно приглушена заради проблеми с очите на изпълнителя. Може би и това е допринесло за крайният ефект. Като цяло програмата на събитието всеки път е различна. Тя се променя със всеки концерт.

 

Лично мнение

         Като цяло ”София Джаз Пик”  е добре замислено, даващо на публиката си удовлетворение събитие. Има обаче, някои неща  в него, които биха могли да се доизгладят. Основният проблем е, че рекламирането му е сравнително ограничено. Тази година започнахме да виждаме някакви промени в тази посока, но те далеч не са достатъчни. Има материали в интернет и в пресата, но по отношение на радио и телевизионният ефир има какво да се желае. Може да се търси по-задълбочено сътрудничество радио Дойче Веле, което по принцип има изградени отношения с Джаз ФМ. Варяиянти са и радио RFI, Българско национално радио Хоризонт и Христо Ботев, като и други радиа със добре изработени рубрики за култура.

         Идеята да се рекламира в БТВ не е лоша, но в случая трябва повече настъпателност т.е по-масова реклама в тази медия. Трябва да се подчертае и че в телевизията има канали, които биха могли да отговорят на нуждите на организаторите за рекламирането на събитието.

 

 





{START_COUNTER}